PROGRAM KURSU PRZYGOTOWUJĄCEGO DO EGZAMINU NA STOPIEŃ
MŁODSZEGO RATOWNIKA WOPR
CEL KURSU:
1) Absolwent kursu powinien
umieć:
a) stosować techniki
ratownictwa wodnego;
b) obsługiwać podstawowy sprzęt
ratunkowy;
c) udzielać pierwszej pomocy;
2) Absolwent kursu powinien
wiedzieć jak:
a) prowadzić podstawowe
działania profilaktyczne i prewencyjne;
b) asystować w zapewnieniu
bezpieczeństwa na obszarach i w obiektach wodnych – kąpieliskach, pływalniach i
parkach wodnych;
c) kształtować postawy
prozdrowotne i proekologiczne;
3) Absolwent kursu, po
pozytywnym zaliczeniu sprawdzianów cząstkowych wymienionych w karcie
umiejętności, która stanowi załącznik nr 1 do niniejszego programu, powinien być
przygotowany do zdania egzaminu na stopień młodszego ratownika WOPR.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE –
wyciąg:
1) Program kursu powinien być
zrealizowany w czasie co najmniej 24 jednostek dydaktycznych (jednostka
dydaktyczna wynosi 45’). Szczegółową ilość jednostek dydaktycznych ustala
jednostka organizacyjna na wniosek instruktora WOPR w zależności od liczby
uczestników, dostępnych pomocy dydaktycznych, warunków lokalowych,
organizacyjnych i atmosferycznych.
2) Zajęcia praktyczne i
zaliczenia realizowane w trakcie kursu zawarte w karcie umiejętności odbywają
się na pływalni lub w parku wodnym lub na kąpielisku.
3) Kandydaci na kurs
przyjmowani są po spełnieniu wymogów formalnych.
WYMAGANIA FORMALNE WOBEC
KANDYDATA NA KURS:
1) Uczestnikiem może być osoba,
która ukończyła 12 rok życia;
2) Uczestnik ma być członkiem
WOPR;
3) Uczestnik ma złożyć:
a) pisemną zgodę na udział w
kursie (w przypadku osoby niepełnoletniej pisemną zgodę wyraża jej opiekun
prawny);
b) zaświadczenie lekarskie lub
oświadczenie o braku przeciwwskazań do odbycia kursu (w przypadku osoby
niepełnoletniej oświadczenie składa jej opiekun prawny);
4) Uczestnik ma posiadać kartę
pływacką lub specjalną kartę pływacką.
ZESTAWIENIE PRZEDMIOTÓW I
TEMATÓW ZAJĘĆ DYDAKTYCZNYCH
1) Wiadomości ogólne i
profilaktyka:
a) Cel, zadania i rola WOPR;
b) System szkolenia, program
kursu i uprawnienia MR WOPR;
c) Przyczyny utonięć, działania
profilaktyczne i bezpieczeństwo własne ratownika.
2) Organizacja pracy
ratowników WOPR:
a) Wybrane przepisy i akty
prawne;
b) Podstawowe obowiązki
ratownika WOPR na pływalniach, parkach wodnych i kąpieliskach;
c) Podstawowe wiadomości z
zakresu organizacji pracy i kąpieliska.
3) Pierwsza pomoc:
a) Działania BLS i WBLS;
b) Pozycja bezpieczna (boczna);
c) Postępowanie w zdarzeniach:
skaleczenia, krwotoki, urazy narządu ruchu, nadmierne oziębienie organizmu, udar
słoneczny, poparzenie;
d) Badanie miejscowe.
4) Pływanie i techniki
ratownictwa wodnego:
a) Pływanie stylowe i sposoby
pływania stosowane w ratownictwie wodnym;
b) Samoratownictwo;
c) Skoki ratunkowe oraz inne
sposoby bezpiecznego wejścia do wody;
d) Podstawy nurkowania;
e) Podstawy holowania;
f) Ewakuacja na lądzie (chwyt
Rauteka, deska);
g) Posługiwanie się sprzętem
ratowniczym (pas, boja sp, żerdź, rzutka rękawowa, koło, lina);
h) Symulowane akcje ratownicze
z wykorzystaniem podręcznego sprzętu ratowniczego;
i) Podstawowe prace bosmańskie.
UMIEJĘTNOŚCI MŁODSZEGO RATOWNIKA WOPR
I. UMIEJĘTNOŚCI PŁYWACKIE:
1) przepłynięcie dystansu 50
m kraulem ratunkowym i 50 m żabką ratunkową;
2) przepłynięcie dystansu
200 m sposobem dowolnym w czasie poniżej 5’;
3) zaprezentowanie
pływackich umiejętności wg zadanego schematu:
A. bezpieczne wejście do wody;
B. unoszenie się na wodzie
przez 1’;
C. utrzymanie się na pow. wody
przez 1’ używając rąk i nóg;
D. utrzymanie się na pow. wody
przez 1’ używając tylko rąk;
E. utrzymanie się na pow. wody
przez 1’ używając tylko nóg.
II. UMIEJĘTNOŚCI RATOWNICZE:
1) Zademonstrowanie 3
sposobów bezpiecznego wejścia do wody;
2) Symulowana akcja
ratownicza na dystansie 30m:
A. przepłynięcie 15 m w stronę
tonącego;
B. w trakcie płynięcia po 7 m
zanurkowanie na głębokość do 2m;
C. podjęcie z dna i wydobycie
na powierzchnię wody 1 krążka i ponowne pozostawienie go na dnie;
D. dopłynięcie do tonącego;
E. holowanie tonącego na
dystansie 15m.
3) Zademonstrowanie
podstawowych działań pierwszej pomocy w zdarzeniach: skaleczenia, krwotoki,
urazy narządu ruchu, nadmierne oziębienie organizmu, udar słoneczny, poparzenie;
4) Zademonstrowanie dwóch
chwytów i dwóch sposobów ewakuacji na lądzie;
5) Działania BLS wg
poniższego schematu:
a) ocena bezpieczeństwa
własnego i zagrożonego (ocena potencjalnego zagrożenia dla ratownika i
poszkodowanego);
b) ocena przytomności
(potrząśnięcie, zawołanie);
c) zabezpieczenie pomocy
(wołanie o pomoc);
d) udrożnienie dróg oddechowych
(odgięcie głowy do tyłu z uniesieniem żuchwy);
e) ocena oddechu (wzrokiem,
słuchem, czuciem w czasie 10’’ przy utrzymaniu drożności dróg oddechowych);
f) wezwanie pomocy (sposoby
wezwania pomocy);
g) uciski klatki piersiowej
(praktyczne zademonstrowanie skutecznych ucisków klatki piersiowej (siła i
częstotliwość));
h) oddechy ratownicze
(praktyczne zademonstrowanie skutecznych oddechów ratowniczych (objętość i
częstotliwość));
i) stosunek uciśnięć do liczby
oddechów (właściwy stosunek uciśnięć klatki piersiowej do liczby oddechów);
j) kolejność postępowania
(właściwa kolejność postępowania).
|